fbpx

בלוג

אחד השלבים הבסיסיים והחשובים ביותר בתחילת הדרך של כל עסק או ברגע שמתחילים לעבוד על בניית אסטרטגיה שיווקית הוא מחקר השוק. לצערינו לא מעט קמפיינרים או פרילנסרים שמנהלים פרסום עבור הלקוחות שלהם מקלים ראש בחשיבות של בניית אסטרטגיה ומדלגים ישר לשלבים הטכניים של בניית קמפיינים ופרסום ללא מסר מרכזי שדבקים בו לאורך שנים. וזה פספוס אדיר.

בפוסט זה נדבר על מחקרי שוק שונים של קהלי יעד ונדבר על היתרונות והחסרונות של כל שיטה בדרך לבניית האסטרטגיה הכוללת לעסק.

5 שיטות בולטות לביצוע מחקר שוק

1. סקרים או שאלונים – אחת השיטות הכי עתיקות בספר השיווק אבל גם אחת האיכותיות ביותר. בעזרת סקר חיצוני טלפוני או שאלון כתוב על נייר , ניתן להבין את רחשי הציבור בקשר למוצר מסוים או שירות מבוקש.

סקר או שאלון מאופיין בניסוח עשרות שאלות שונות על התחום וקבלת דיעה אותנטית מצד הקהל ממנה ניתן להסיק מסקנות חותכות כמו מה חשוב ללקוחות במוצר , כמה המסרים שלנו הצליחו לחלחל פנימה לתודעה של הלקוחות , איך השירות לקוחות שלנו ועוד המון שאלות.

היתרון החזק ביותר של שאלונים או סקר שניתן לשאול שאלות רבות ולהצליב תשובות בין הנושאים השונים לקבלת תמונה רחבה ככל הניתן. 

החיסרון הוא כמובן עלות של תשלום על מילוי השאלונים שככל שהם יותר ארוכים ומפורטים דורשים פיצוי כספי . 

החיסרון השני הוא כמובן כמות סטטיסטית כי על מנת לקבל תמונה ברורה צריכים עשרות או מאות שאלונים מידי הקהל.

אחד הפתרונות היעילים והחכמים של התקופה הנוכחית שמוזיל את השימוש בשאלונים וסקרים זה שאלון קצר באתר של המפרסם או בפייסבוק שלו לקבלת חיווי מהיר על נושא ספציפי.

יש היום לא מעט פתרונות כמו פופ אפ שמתגלה באתר לאחר פעולה מסוימת כמו רכישה (לקהל קיים) או חלון קופץ לפני סגירת העמוד שמפשטים מאוד את היכולת להשתמש בשאלונים מה שלא היה קיים בעבר. 

בקיצור שיטה מאוד מומלצת.

2. קבוצות מיקוד– מאוד דומה לשאלונים או סקרים עם טוויסט קטן.  פה בצורה יזומה מאוד מכנסים מספר אנשים (מקסימום 20 איש) למפגש של כמה שעות בו החברה היוזמת מראה לנוכחים פרסומים שונים או מוצרים שונים שקיימים כיום בשוק התחרותי ושואלת אותם על דעתם או תחושתם. 

קבוצת מיקוד הן בדר"כ איכותיות מאוד אך יקרות לביצוע ולכן הן יותר הנשק של החברות הגדולות יותר או המבוססות יותר. לדוגמא שעברתי בטרמינלX דרך הקבוצות מיקוד שהזמנו למדנו על החשיבות של משלוח ושירות לקוחות זריז מאוד – תוך יום שהפך לאחר מכן למסר המרכזי של החברה – "מזמינים היום ומקבלים מחר"

אפשר היום לבצע אדפטציה של השיטה הזו על ידי מפגש אונליין כמו זום או גוגל MEET ובו נפגיש את קבוצת המיקוד בדרך האונליין

ונוכל לשלם רק על הזמן ולא נצטרך להוסיף עלויות כמו מקום מפגש , כיבוד קל והנחייה יקרה של מדריך.

3. ניתוח שוק (אנליזה)- ניתוח שוק כולל לימוד דוחות בתעשייה, מגמות שוק ופעילויות מתחרים. על ידי ניתוח נתוני שוק ומגמות, חברות יכולות לזהות פערים בשוק, פלחי יעד פוטנציאליים והזדמנויות מתפתחות. שיטה זו מסייעת לחברות לקבל החלטות מושכלות לגבי אסטרטגיות כניסה לשוק, מיצוב ובידול.

4. ניתוח נתונים: חברות יכולות למנף נתונים ממקורות שונים, כגון ניתוח אתרים, גוגל אנלטיקס, תוכנות לצילום מסך של האתר, פלטפורמות מדיה חברתית ורשומות מכירות, כדי לקבל תובנות לגבי התנהגות לקוחות, העדפות ודפוסי מעורבות. ניתוח הנתונים הללו עוזר לחברות להבין כיצד לקוחות מקיימים אינטראקציה עם המוצרים והמותגים שלהן, ומאפשר להן לחדד את אסטרטגיות השיווק שלהן ולהתאים מוצרים כך שיענה טוב יותר על צרכי הלקוחות.

5. יוזרים בתשלום– אפשר היום לשלם לחברות המתמחות במחקרי שוק שיכנסו לאתר ויבצעו X פעולות ואז ימלאו שאלון שאנחנו מכינים מראש. אחת הדוגמאות הקלאסיות  היא להכניס קהל לאתר הבית למשך 30 שניות  ואז לשאול שאלותכמו מה ספקת להבין על השירות של האתר , מה הבעייה שהאתר מנסה לפתור ואיך?

 

כמובן שזו רק דוגמא אחת מיני רבות.

לא יודעים מה נכון עבור העסק שלכם? הרימו לנו צלצול ונתאם לכם הדרכה מקצועית בנושא בניית אסטרטגיה לעסק.

תגובות: