fbpx

בלוג

apple vs facebook

ענקיות הטכנולוגיה אפל ופייסבוק מתקוטטות בזירה האינטרנטית ולא בפעם הראשונה. כל אחת מהן היא בעלת מקורות רווח שונים ואג'נדות מנוגדות ולכן אין זה מן הנמנע שנחזה במאבקי שליטה בין שתיים מהחברות הכי גדולות בעולם הטכנולוגיה. אך הפעם המאבק הזה הוא מעבר לגבולות הזירה הרגילים והמשמעות שלו היא על כל עולם הפרסום. מיד נסביר איך.

המאבק התחיל במגרש של האפליקציות. אפל כבעלת מונופול בעולם האפליקציות המחזיקה באפסטור – מרכז האפליקציות של אפל החליטה ליישם את האג'נדה שלה , בנוגע לשמירה על הפרטיות של הגולש והחלה לחייב מפתחים של אפליקציות ליידע את המתקינים של האפליקציה בדבר האינפורמציה שהם מלקטים על היוזר ועם מי הם משתפים את המידע. פרט לחיוב של מפתחי האפליקציה לשינוי המדיניות על מנת להופיע באפסטור , החליטה אפל לשנות את יחסה לגבי IDFA – שזהו המזהה הייחודי של מי שגולש באפליקציה ובעזרתו היא מאפשרת לאפליקציות צד שלישי לקבל חיווי על פעולת הגולש. אפל התחייבה שמתאריך מסוים היא לא תעביר מידע על הגולש דרך IDFA אלא אם כן הגולש בצורה מפורשת מאשר זאת . גם במערכת הפרסום וגם באפליקציה עצמה.

 

כחלק משינוי מדיניות הפרטיות , אפל צמצמה את המידע שהיא מעבירה לצד שלישי שהוא המפרסם והיא כיום לא תעביר נתונים דמוגרפיים על הגולש אלא רק נתונים בסיסים כמו איזה פלפורמה הביאה את הרכישה, מאיזה קמפיין בוצע ההמרה וכל זאת היא עושה בעיכוב מסוים של בין 24-48 שעות על מנת לא לזהות את הגולש ישירות.

התקן הזה של פרטיות נקרא על ידי אפל ATT. שהוא ראשי תיבות של Apple tracking template שמטרתו כאמור היא להגדיל את הפרטיות והאנונימיות של הגולש.

נסכם את הנאמר עד כה. בעולם של האפליקציות אין למעשה פתרון והביצועים אכן יושפעו מהותית מהשינויים של אפל בעדכון IOS 14.5.

נעבור כעת להבין מה קרה בעולמות הווב. 

אפל רצתה ליישם את פרוטוקול הפרטיות החדש של ATT בעולם האפליקציות גם בעולמות הווב ולכן היא פיתחה את PCM שהוא הפרוטקול המקביל לעולמות דסקופ והמובייל ווב. היות ואפל היא לא מונופול בעולמות הדפדפנים והיא לא יכולה לחייב אף גולש להשתמש בספארי אז למעשה המגבלות החדשות שהיא הטילה על השוק לא באמת קיימות ולכן אפשר להמשיך בכל הפלטפורמות פרט לפייסבוק כרגיל! 

אבל פייסבוק עצמה , שראתה מה אפל כופה עליה , לא קפאה על השמרים , והיא הכניסה את הפרוטוקול הפרטיות שלה שנקרא AEM , שבגדול דומה לPCM של פייסבוק , אך הוא מאשר מעקב רק של 8 אויוונטים על ידי פייסבוק ועיכוב בהעברת הנתונים של 48-72 שעות.


ברמת הפתרונות נראה היום שרק Server to server או כפי שקוראים לזה היום conversion api שזה אומר העברה של האיוונטים למערכת הפרסום דרך השרת ישירות יכולה לפתור את בעיית החסימה שמפעילה אפל על הדפדפן ובכלליות על IDFA.

תגובות: