fbpx

בלוג

אם הייתם שואלים בעלי עסקים מצליחים לתת לכם את התכונה הכי חשובה להצליח בעסק , אפשר להניח שכל עסק היה מדגיש תכונה אחרת שחשובה שתהיה לבעל העסק.

זה ברור , כל אחד ונקודת המבט שלו. יש שיגידו שעבודה שיטתית והתמדה בעשייה הם המפתח להצלחה , וחלק יגידו שהכי חשוב להיות מקצועיים או להעניק שירותיות גבוהה. 

אנחנו רוצים לשים פוקוס על תכונה שיש לכולם אבל מעטים מבינים כמה היא חשובה ומשמעותית – תודעת השפע.

מהי תודעת שפע?

תודעת שפע יכולה להיות מוגדרת בדרכים רבות , אבל נגדיר זאת בקצרה כביטחון תעסוקתי -כלכלי שהדברים יסתדרו מעצמם ויש מספיק שפע בעולם ככה שתמיד יהיה לכולם פרנסה וזה גם אומר שההצלחה של העסק שלי , לא באה על חשבון המתחרים שלנו. 

ההגדרה הזו אמנם צרה , אך החשיבות שלה היא עצומה. אדם בעל תודעת שפע , לא מפחד לעשות מהלכים גדולים בעסק. הוא לא מפחד מהוצאות , ומבין שהתוצאות יגיעו בעקבות השקעות נכונות בעסק ועבודה נכונה. הוא לא משנה את דעתו על בסיס חודשי , אלא הוא מבים שהאמונה והתשוקה הגדולה שלו ליצור משהו בעל ערך ללקוחות שלו , מצדיקה את הקיום של העסק לטווח הארוך. 

ניתן כמה דוגמאות שכל בית עסק מכיר מקרוב כדי להדגיש את חשיבות תודעת השפע.

בעל עסק שמאמין בלב שלם בשפע שיש לעולם להציע , לא רואה בלקוחות הפוטנציאליים כהכנסה עתידית או כסף על הרצפה. הוא בא לתת מענה לבעיות שיש לאנשים , אבל הוא מבין שמערכות יחסים בין עסקים ללקוחות זה תהליך ארוך המצריך אמון הדדי והיכרות ארוכה. לכן מתי תתבצע העסקה , היא לא השאלה הכי בוערת לו. יותר חשוב לו לתת את התחושה הטובה ביותר למה כדי לתת בחברה שלו אמון ובבעל העסק. 

כאשר בעל העסק חי בתחושת שפע , הוא מרגיש סוג של שליחות לתת פתרונות לבעיות או קשיים שיש בשטח. 

יש כאלו שאפילו ממש מגדירים זאת ברמה של שליחות. כאילו זה "פשע" שיש לך בעל העסק את האפשרות לסייע למישהו ואתה חייב לתקשר זאת הלאה ללקוחות.

איך חושב בעל תודעת שפע

מנהל עסק שחי בתודעת השפע , אינו מסתכל על שיווק דרך הפריזמה הצרה של ניהול קמפיינים אלא תמיד מסתכל על החזון וההתאמה של החזון לאסטרטגיה הכוללת של החברה.

העסק יבחר באסטרטגיה הראשית שלו לדבר בעיקר על הפתרון לבעיה ולמה אנחנו יכולים לתת מענה איכותי לסוגיה , וימנע ככל האפשר מאסטרטגיות של המחיר הכי נמוך או תחרות ישירה מול המתחרים במסר "למי יש יותר גדול".

כל משבר בעסק , נתפס כהזדמנות להתייעלות עבור בעל עסק, וגם התקופות היותר קשות , הן רק חלק מהדרך הארוכה להצלחה. 

בשום שלב , לא יבחר בעל העסק בתקופה של שפל במכירות לשנות את הדרך הראשית של החברה אלא היא תמשיך לנסות למצוא שיטות נוספות יותר יעילות.

הדוגמא השנייה המאפיינת חברה תעשייתית שהיא בתודעת שפע ,העובדים מתרכזים בעיקר איך לעשות את המוצרים הכי טובים וממשיכים להתייעל כל הזמן מבלי להגיע לתחושה ש"עשינו את זה". הדוגמא הכי קלה לחברה כזו היא חברת APPLE שמתרכזת רק בעצמה ולא במתחרים. 

לעומת זאת חברות אחרות מתעסקות בעיקר במה עושים המתחרים ובנצחונות טקטיים קטנים במכירות אבל לא משקיעים במחקר ופיתוח כמו בחברות הכי מצליחות.

האם אפשר לסגל תודעת שפע לעסק שלי?

כן , אבל לא כל עסק יכול בוודאות לאמץ את האמונה הזו בקלות. אחת הסיבות היא שפרט לסבלנות וההתמדה שהדרך מחייבת את ההנהלה של העסק , צריך להיות משוחררים בצורה מלאה מדו"ח ההכנסות של החברה מול ההוצאות כאשר רואים התקדמות ביצירת תמונת המציאות. 

זה בסדר כרגע אם החברה מפסידה כסף \ כל עוד היא משפרת את מדד הרווחיות ומתקרבת מהר לרווחיות. בסוף נשתפר ונגיע למודל כלכלי רווחי >> זו האמונה.

איך לזהות את מנהלי השפע - מחוללי המציאות החדשה

הנה כמה תכונות על ומאפייני אופי של מנהלי השפע שקיימים בכל חברה ללא קשר לתחום בו עוסקת החברה :

1. להתרכז 80% במה יהיה ולא מה היה קודם.

2. אנשי השפע לא מתלוננים על ההוצאות בעסק , אלו הן השקעות.

3. אנשי השפע ביומיום הם אנשים בעלי סבלנות להקשיב לכל מנהלי האגפים בחברה.

4. אנשי השפע משלבים בחייהם האישים כתחביב או עיסוק נוסף , יצירתיות ובריאה של משהו חדש אם זה בתחומי בישול , ריקוד , משחק , שירה או כל תחום שמתחבר לנפש . זה מעשיר את עולם המושגים שלהם ומשפר את ההחלטות שלהם כמנהלים בעסק.

5. הם לא לוקחים ביקורת כמשהו אישי. לכן הם מיישמים בקלות ובמהירות , הערות שעולות מהצוותים הזוטרים אם הם מאמינים בהם.

תגובות: